Cześć. Jako że nieubłaganie zbliża się czas zakończenia studiów pierwszego stopnia, zacząłem śledzić prace licencjackie, tematy - jak zauważyłem – są bardzo zróżnicowane pod względem formy i specyfiki. Studiuję fizjoterapię i myślałem o pisaniu czegoś okołosportowego. Mam jednak kilka wątpliwości, które nie dają mi spokoju.
Po pierwsze czym kierować się wybierając temat pracy licencjackiej: własnymi zainteresowaniami, mocnymi stronami, złożonością tematu, a może podejść do zagadnienia praktycznie i zwrócić uwagę na dostępność materiałów – książek itd. dotyczących wybranej tematyki? Czy lepiej wybrać wyraźnie określony zakres, który można omówić dokładnie i wyczerpująco, czy coś szerszego, dzięki czemu rozważania będzie można poczynić w różnych kierunkach, a w przyszłości rozwinąć je w pracy magisterskiej czy podyplomowej?
No i jeszcze kwestia harmonogramu pracy. Jak podchodzicie do jej pisania? Lepiej opracować wstępny plan i główne założenia, a potem dostosować treść tematu, czy może prawidłowe będzie działanie odwrotne, najpierw wymyślić temat i potem w odniesieniu do niego opracowywać plan i strukturę. Wydaje mi się, że dobór tematu to raczej proces, w którym treść stopniowo go określa i doprecyzowuje. Stąd też dziwią mnie – absurdalne moim zdaniem – wymogi dziekanatu, że ostateczne brzmienie tematu pracy trzeba określić na samym początku.